Knutshø

kart_knutshoDette er en fin tur på andre siden av Besseggen. Man parkerer i Vargebakken og går rett mot fjellet. Fra Vargbakken går det litt nedover til Varga. Denne krysser du på ei fin bro. Stien følges et lite stykke til før man sikter rett mot Knutshøryggen. Det går også her sti, men mindre tydelig enn den som fortsetter mot Torfinnsbu.

Det er noe klyving opp til man er oppe på selve eggen, og det kan være litt ekkelt her ved vått vær eller sterk vind. Stien videre er tydelig noen steder og omtrent usynlig andre, men i klarvær gir egentlig veien seg selv siden det går stupbratt både ned mot Leirungsdalen i syd og Nedre Leirungen i nordøst. Man holder enkelt og greit oppe på ryggen hele veien.

Før selve toppen passeres et par fortopper etterfulgt av nedstigninger ned i skar. Fra skaret etter den siste fortoppen ser det på avstand litt ekkelt ut opp til toppen, men veien tar seg overraskende fint opp uten å bli spesielt luftig. Når du er på toppen kan du se over på slangen av mennesker som går Besseggen.

Fra toppen kan man enten snu og gå tilbake samme vei man kom eller man kan fortsette videre nordvestover ryggen til man er nede ved Leirungsåi og ta til venstre mot Øvre Leirungen (man kan også ta til høyre og følge stien til Gjendeosen dersom det er mer aktuelt). Stien her nede er ikke spesielt merket, men er til gjengjeld ganske tydelig. Rundturen tar 5-6 timer, går du fram og tilbake «sparer» du 1-2 timer.